Pierwszy z nich - tak zwany duży obieg - wygląda jak zwyczajny termostat, który pewnie większość z Was zlokalizować potrafi.
Drugi - tak zwany "mały" - nazwa pochodzi od małego obiegu, tzn. monitoruje on temperaturę płynu w głowicy. Po przekroczeniu wartości granicznej otwiera się i wypuszcza ciecz na duży obieg.
Objawy niedomagania dużego termostatu:
1. Wzrost temperatury podczas jazdy w korku lub przy dużym obciążeniu
Objawy niedomagania małego termostatu:
1. Samochód dogrzewa się dopiero po przebyciu dłuższego dystansu przy większym obciążeniu
2. Po odpuszczeniu gazu i jeździe na niższych obrotach temperatura zaczyna spadać
W obydwóch przypadkach z nawiewu leci ciepłe powietrze.
O ile wymiana dużego termostatu problematyczna nie jest, o tyle często pojawiają się pytania - gdzie tak właściwie jest ten mały termostat, jak się do niego dobrać i ile to kosztuje ;)
Zacznijmy więc:
Zdj. 1: widok silnika po zdemontowaniu kolektora dolotowego |
1. Najpierw zdejmujemy osłonę górną silnika - wyjmujemy bagnet oleju, delikatnie podszarpujemy osłonę w górę. Powinna bez problemu zejść.
2. Przystępujemy do odkręcania kolektora dolotowego. Przydatny klucz nasadowy z przedłużką. Śruby mogą stawiać lekki opór, niemniej - dają się zazwyczaj bez problemu odkręcić.
Zdj. 2: uwidoczniony mały termostat. |
Po prawej stronie silnika widoczny jest mały termostat wraz z dochodzącym do niego wężem (zdjęcie 2, czerwone oznaczenie).
3. Wąż termostatu najpierw zaciskamy (uwaga by nie przerwać ciągłości węża!), po czym zdejmujemy zawleczkę mocującą go na termostacie (zdjęcie 3)
4. Przystępujemy do odkręcenia termostatu - przymocowany jest jedną śrubką.
5. WAŻNE: by zabezpieczyć się przed nadmiernym ubytkiem płynu chłodniczego z układu czynność wymiany powinna zostać przeprowadzona możliwie jak najszybciej!!! W tym celu przygotowujemy sobie nowy "mały termostat" w zasięgu ręki, wyciągamy stary i jak najszybciej umieszczamy w jego miejsce nowy element. Przy odpowiednio szybkiej wymianie nie ucieknie nam więcej niż 100 ml płynu chłodniczego.
Zdj. 3: mały termostat - przybliżenie. Widoczna zawleczka |
6. Montaż elementów przeprowadzamy w dokładnie odwrotnej kolejności
7. Po zamontowaniu dolewamy do zbiorniczka brakującą ilość płynu, włączamy silnik i czekamy do momentu lekkiego nagrzania.
8. Ponownie kontrolujemy stan płynu chłodniczego - w razie potrzeby stan uzupełniamy.
9. Pozostaje jeszcze jazda próbna - po wymianie wskazówka temperatury naszego Mondeo w normalnych warunkach pogodowych powinna stać mniej więcej pionie (zazwyczaj około 1 mm na lewo)
Przypadki szczególne: silniki TDCI są silnikami o wysokiej wydajności - co za tym idzie, w bardzo niskich temperaturach (zauważalne od -10 i niżej) bardzo ciężko o pełne nagrzanie pojazdu i utrzymanie temperatury, nawet przy sprawnych termostatach!
Koszt wykonania:
1. Mały termostat (część nowa, oryginalna - ok. 104 zł)
2. Płyn chłodniczy - ok 35 zł
Czas wykonania - max 1 godzina.
Wszystkie zdjęcia są moimi zdjęciami autorskimi, zastrzegam sobie prawa autorskie z nimi związane. Kopiowanie obrazów bez zezwolenia autora jest zabronione.
Świetny artykuł a możesz jeszcze podać nr katalogowy tego termostatu, bo wszyscy szukaj, ale tak naprawdę nie wiedzą czego. Zauważyłem że w sklepach stwarza to dość spory problem. Tak więc poproszę o numer katalogowy i może jeszcze jakiś rysunek producenta jak to powinno wyglądać.
OdpowiedzUsuńZ góry dziękuję w imieniu swoim i osób które borykają się z tym problemem,
Michał
Mały termostat ma numer fabryczny: XS7Q-6L635-AE
UsuńZdjęcie poglądowe: http://www.ford24.net/sklep/img/p/316-815-thickbox.jpg
Niestety będzie problem z zamiennikami do tego termostatu - sieciówki pewnie ściągną oryginał, poza tym cena w ASO też jest dobra i tam zazwyczaj mają na miejscu.
Witam czy w silniku 1,8 TDCI w Tourneo Connect też jest taki "mały termostat" ?
OdpowiedzUsuń1.8 TDCI nie posiadały tego termostatu. Tu problem niedogrzewania może być spowodowany dużym (standardowym) termostatem.
UsuńMam dość dziwny problem, otóż; samochód Ford Connect 18 TDCI jak go kupiłem miał problemy z niedogrzewaniem , a raczej z wykazywaniem tego na wskaźniku ,po wymianie czujnika wszystko było ok. Było aż do teraz. Z racji wycieków płynu został wymieniony termostat z całą obudową i zalany nowym płynem i od razu po wymianie , wskazówka nie dochodzi do swojej normalnej czyli pionowej pozycji. czym to wytłumaczyć ?
UsuńMożliwości jest kilka. Należy zacząć od podłączenia auta do komputera i sprawdzenia, jaką temperaturę "widzi" komputer. Jeśli to ok - sprawdzić należy w pierwszej kolejności odpowietrzenie (układ sam się odpowietrza - ale czasami tworzy się poduszka w nagrzewnicy), a w następnej termostat. Niestety - nowe termostaty, szczególnie tańsze często mają inną niż deklarowana charakterystykę cieplną, co może powodować objawy jak opisane.
UsuńWitam czy w tddi ford mondeo ten termostat jest w pompie wody czy za popom tak jak Pan pokazuje bo wiem że tam jest ten olejowy mały ter
Usuńwitam mam pytanko. po zdjeciu kolektora zakladales nowe uszczelki czy zostawiles stare bo komplet nowych nie jest tani hehe
OdpowiedzUsuńUszczelki tylko nowe bo inaczej bedzie silnik łyka ł lewe powietrze. Komplet 8 sztuk to wydatek 80zl.
UsuńWitam kolegę mam pytanie nie ma innej możliwości konieczna jest opcja zdjęcia kolektora nie ma innego podejścia do tego małego termostatu ?
UsuńWitam. Raczej bez zdejmowania kolektora nie jest to wykonalne - przynajmniej przy mojej wielkości dłoni. Na upartego można by próbować giętymi narzędziami, pewnie przy odpowiedniej dozie poświęcenia da się wymienić.
UsuńWitam.. Ja wymienialem ten mały termostat bez odkrecania kolektora ssącego. Ale było bardzo ciezko,niestety tylko na miesiac działal termostat,teraz mnie czeka zakup calkowicie nowego. wtedy zamontowalem termostat z rozbitka.
OdpowiedzUsuńProszę sprecyzować o jaka odleglosc chodzi, aby się dogrzal. (Maly termostat)
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńWitam. Bardzo podoba mi się profesjonalny opis objawow i wymiany małego termostatu. Mam podobny problem więc na pewno skorzystam z Pana opisu. Biorąc pod uwagę że zna się Pan na rzeczy mam pytanie, mianowicie po uruchomieniu zimnego silnika (mk3 lift TDCI) po kilku sekundach wentylatory chłodnicy (bez rezystora) wchodza w tryb awaryjny przy czym przepala sie bezpiecznik (82) obslugujacy tempomat klimatyzacje i podgrzewacz dysz spryskiwaczy. Kierując się opisami na blogach odlaczylem wtyczke podgrzewaczy problem jednak nie zniknal.
OdpowiedzUsuńPojazd wyposażony jest w klimatronic sterowany radiem Denso. Czy mógłby Pan wytłumaczyć co może być przyczyną awarii.
Z góry dziękuję za pomoc.
Po pół roku już pewnie po problemie - panel climatronic - jeśli jest możliwość, sprawdzić na innym. Słychać buczenie lub inne dziwne dźwięki z okolic nawiewu?
UsuńWitam. Napisałeś że w obu przypadkach z nawiewu leci cieple powietrze czy to jest nie sprawny maly czy duzy termostat a co to moze byc jak o jawy sa takie jak przy uszkodzonym malym termostacie a z nawiewu leci zimne powietrze nawet jak nawiew ustawiony na HI. Prosze Cie bardzo o odpowiedz.
OdpowiedzUsuńPoduszka z powietrza utworzyła się w nagrzewnicy. Nagrzewnica jest najwyżej w układzie, jeśli w międzyczasie nie był wymieniany płyn chłodniczy, może świadczyć o nieszczelności układu - powietrze zbierze się właśnie w nagrzewnicy. Przed wymianą termostatu proponuję spróbować uzupełnić poziom płynu do max, odpowietrzyć (czasami pomaga 'pompowanie' przewodem w stronę nagrzewnicy), a dopiero w dalszej kolejności szukać przyczyny w termostacie. Odpowietrzenie tdci bywa upierdliwe. Jeśli nie pomoże - proszę wpisać post. Pozdrawiam!
UsuńPS. Przepraszam, że nie zawsze odpisuję na komentarze - zmieniłem profil działalności, brak odpowiedzi wynika z braku czasu.
Zna ktoś może temp. przy jakeij powinien otwierać się mały termostat ?
OdpowiedzUsuń"Drugi - tak zwany "mały" - nazwa pochodzi od małego obiegu, tzn. monitoruje on temperaturę płynu w głowicy. Po przekroczeniu wartości granicznej otwiera się i wypuszcza ciecz na duży obieg."
OdpowiedzUsuńA przypadkiem to nie jest obieg płynu chłodzącego chłodnicy oleju? Jeżeli tak to niczego ten termostat nie "monitoruje" w głowicy. A wręcz przeciwnie.
Pilnuje szybkiego nagrzania się oleju w silniku do odpowiedniej temperatury i dopiero potem otwiera się umożliwiając schładzanie oleju przez obieg płynu chłodniczego i utrzymując jego w miarę stałą temperaturę. A jak wiadomo olej nie lubi być zbyt gorący bo może się "przepalić" czyli utracić swoje właściwość smarne.
UsuńOdpowiednie chłodzenie silnika jest bardzo ważne, dlatego nie można lekceważyć wskazań na desce rozdzielczej.
OdpowiedzUsuńWitam. Czy ten mały termostat jest też w ford s-max 2.0 Diesel 140KM. 2006r. Dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam
OdpowiedzUsuńWitam czy w grodzie mondeo tddi termostat jest w pompie wody czy gdzie
OdpowiedzUsuńCzy w grodzie mondeo ten termostat jest w pompie wody silnik tddi 2001 115 koni
OdpowiedzUsuńDrodzyfordziaze właśnie wymieniłem mały termostat bez odwracania kolektora było ciężko ale godz roboty da się
OdpowiedzUsuńMała trzeszczorka I pomoc 13 latka niezbedna
OdpowiedzUsuńWitam,
OdpowiedzUsuńTemat stary, ale ciągle aktualny i dzisiaj dzięki tej instrukcji wymieniłem mały termostat w swoim Mondeo TDDI. Niestety w silniku tddi po odkręceniu kolektora nie dostaniesz się do małego termostatu. Musiałem zdemontować rurki wtryskiwaczy, co umożliwiło mi wyjęcie rury na termostacie, odkręceniu śruby mocującej (klucz 8) i wymianę samego termostatu. Po wymianie i przykręceniu rurek wtryskiwaczy, mam jeszcze problem z odpaleniem auta, bo kręci i nie odpala, aż rozladowalem akumulator, także uważajcie na ten etap.
Niestety ja się na takich pracach nie znam więc również ciężko jest mi cokolwiek powiedzieć. Za to gdy moje auto ulegnie awarii to wtedy wzywam pomoc drogową https://lawety.w.poznaniu.pl/ która sprawnie mnie zabiera do warsztatu.
OdpowiedzUsuńsilnik 2,0tdci 130km mondeo ma jeszcze 3 termostat w grubej gumowej róże,tak zwany zwrotny,jeśli jest uszkodzony to możecie wymieniać sobie termostaty i to nic nie da,będzie silnik miał problem z odpowiednią temperaturą.
OdpowiedzUsuńDo wymiany tego termostatu małego nie trzeba wyciagą kolektora hehe, wystarczy odkrecic rurke egr pozdr
OdpowiedzUsuńW sumie na takich działaniach się raczej nie znam i jak moje auto się zepsuje w trasie to wtedy po prostu wzywam pomoc drogową. Dziś już wiem, że zawsze mogę wezwać specjalistów z https://pomocdrogowagdynia.pl/ i tak zazwyczja robię.
OdpowiedzUsuńPrzy takich drobnych naprawach zawsze warto najpierw poczytać jakie części zamienne będą nam potrzebne. Warto też wcześniej zaglądnąć do tego co chcemy naprawiać to może akurat coś jeszcze zauważymy co trzeba dokupić i wymienić.
OdpowiedzUsuńKiedy moje auto niespodziewanie zatrzymało się na środku ruchliwej ulicy, pierwszą myślą była panika. Na szczęście szybko znalazłem https://holowanie.i-poznan.pl/ i zdecydowałem się na wezwanie ich pomocy. Ich odpowiedź była niemal natychmiastowa, co bardzo mnie zaskoczyło. Ekipa była nie tylko profesjonalna, ale również bardzo uprzejma, co pomogło złagodzić stres związany z sytuacją. Jestem im bardzo wdzięczny za szybką i skuteczną pomoc, co pozwoliło mi szybko wrócić do moich codziennych obowiązków.
OdpowiedzUsuń