Wystąpił błąd w tym gadżecie.

piątek, 13 kwietnia 2012

Wymiana małego termostatu - Mondeo MK3 2.0 TDCI (oraz TDDI)

Nie wiem czy wiecie, ale Ford Mondeo 3 edycji, w wersji 2.0 TDCI / 2.0 TDDI zaopatrzony był w dwa termostaty.
Pierwszy z nich - tak zwany duży obieg - wygląda jak zwyczajny termostat, który pewnie większość z Was zlokalizować potrafi.
Drugi - tak zwany "mały" - nazwa pochodzi od małego obiegu, tzn. monitoruje on temperaturę płynu w głowicy. Po przekroczeniu wartości granicznej otwiera się i wypuszcza ciecz na duży obieg.

Objawy niedomagania dużego termostatu:
1. Wzrost temperatury podczas jazdy w korku lub przy dużym obciążeniu

Objawy niedomagania małego termostatu:
1. Samochód dogrzewa się dopiero po przebyciu dłuższego dystansu przy większym obciążeniu
2. Po odpuszczeniu gazu i jeździe na niższych obrotach temperatura zaczyna spadać

W obydwóch przypadkach z nawiewu leci ciepłe powietrze.

O ile wymiana dużego termostatu problematyczna nie jest, o tyle często pojawiają się pytania - gdzie tak właściwie jest ten mały termostat, jak się do niego dobrać i ile to kosztuje ;)

Zacznijmy więc:
Zdj. 1: widok silnika po zdemontowaniu kolektora dolotowego
Mały termostat widoczny jest pod kolektorem dolotowym, po prawej stronie stojąc przodem do pojazdu.
1. Najpierw zdejmujemy osłonę górną silnika - wyjmujemy bagnet oleju, delikatnie podszarpujemy osłonę w górę. Powinna bez problemu zejść.
2. Przystępujemy do odkręcania kolektora dolotowego. Przydatny klucz nasadowy z przedłużką. Śruby mogą stawiać lekki opór, niemniej - dają się zazwyczaj bez problemu odkręcić.
Zdj. 2: uwidoczniony mały termostat.
Po zdjęciu ukaże się widok jak na zdjęciu 1.
Po prawej stronie silnika widoczny jest mały termostat wraz z dochodzącym do niego wężem (zdjęcie 2, czerwone oznaczenie).
3. Wąż termostatu najpierw zaciskamy (uwaga by nie przerwać ciągłości węża!), po czym zdejmujemy zawleczkę mocującą go na termostacie (zdjęcie 3)
4. Przystępujemy do odkręcenia termostatu - przymocowany jest jedną śrubką.
5. WAŻNE: by zabezpieczyć się przed nadmiernym ubytkiem płynu chłodniczego z układu czynność wymiany powinna zostać przeprowadzona możliwie jak najszybciej!!! W tym celu przygotowujemy sobie nowy "mały termostat" w zasięgu ręki, wyciągamy stary i jak najszybciej umieszczamy w jego miejsce nowy element. Przy odpowiednio szybkiej wymianie nie ucieknie nam więcej niż 100 ml płynu chłodniczego.

Zdj. 3: mały termostat - przybliżenie. Widoczna zawleczka

6. Montaż elementów przeprowadzamy w dokładnie odwrotnej kolejności
7. Po zamontowaniu dolewamy do zbiorniczka brakującą ilość płynu, włączamy silnik i czekamy do momentu lekkiego nagrzania.
8. Ponownie kontrolujemy stan płynu chłodniczego - w razie potrzeby stan uzupełniamy.
9. Pozostaje jeszcze jazda próbna - po wymianie wskazówka temperatury naszego Mondeo w normalnych warunkach pogodowych powinna stać mniej więcej pionie (zazwyczaj około 1 mm na lewo)




Przypadki szczególne: silniki TDCI są silnikami o wysokiej wydajności - co za tym idzie, w bardzo niskich temperaturach (zauważalne od -10 i niżej) bardzo ciężko o pełne nagrzanie pojazdu i utrzymanie temperatury, nawet przy sprawnych termostatach!


Koszt wykonania:
1. Mały termostat (część nowa, oryginalna - ok. 104 zł)
2. Płyn chłodniczy - ok 35 zł

Czas wykonania - max 1 godzina.


Wszystkie zdjęcia są moimi zdjęciami autorskimi, zastrzegam sobie prawa autorskie z nimi związane. Kopiowanie obrazów bez zezwolenia autora jest zabronione.

7 komentarzy:

  1. Świetny artykuł a możesz jeszcze podać nr katalogowy tego termostatu, bo wszyscy szukaj, ale tak naprawdę nie wiedzą czego. Zauważyłem że w sklepach stwarza to dość spory problem. Tak więc poproszę o numer katalogowy i może jeszcze jakiś rysunek producenta jak to powinno wyglądać.

    Z góry dziękuję w imieniu swoim i osób które borykają się z tym problemem,

    Michał

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mały termostat ma numer fabryczny: XS7Q-6L635-AE

      Zdjęcie poglądowe: http://www.ford24.net/sklep/img/p/316-815-thickbox.jpg

      Niestety będzie problem z zamiennikami do tego termostatu - sieciówki pewnie ściągną oryginał, poza tym cena w ASO też jest dobra i tam zazwyczaj mają na miejscu.

      Usuń
  2. Witam czy w silniku 1,8 TDCI w Tourneo Connect też jest taki "mały termostat" ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 1.8 TDCI nie posiadały tego termostatu. Tu problem niedogrzewania może być spowodowany dużym (standardowym) termostatem.

      Usuń
    2. Mam dość dziwny problem, otóż; samochód Ford Connect 18 TDCI jak go kupiłem miał problemy z niedogrzewaniem , a raczej z wykazywaniem tego na wskaźniku ,po wymianie czujnika wszystko było ok. Było aż do teraz. Z racji wycieków płynu został wymieniony termostat z całą obudową i zalany nowym płynem i od razu po wymianie , wskazówka nie dochodzi do swojej normalnej czyli pionowej pozycji. czym to wytłumaczyć ?

      Usuń
    3. Możliwości jest kilka. Należy zacząć od podłączenia auta do komputera i sprawdzenia, jaką temperaturę "widzi" komputer. Jeśli to ok - sprawdzić należy w pierwszej kolejności odpowietrzenie (układ sam się odpowietrza - ale czasami tworzy się poduszka w nagrzewnicy), a w następnej termostat. Niestety - nowe termostaty, szczególnie tańsze często mają inną niż deklarowana charakterystykę cieplną, co może powodować objawy jak opisane.

      Usuń
  3. witam mam pytanko. po zdjeciu kolektora zakladales nowe uszczelki czy zostawiles stare bo komplet nowych nie jest tani hehe

    OdpowiedzUsuń