piątek, 13 kwietnia 2012

Mondeo MK3 2.0 TDCI i błąd P0251

Ford Mondeo MK3 2.0 TDCI (115/130KM) - samochód zacny, jeden z najbardziej dynamicznych (i wbrew pozorom bardziej żywotnych) silników diesla. 130 konna wersja osiąga moment obrotowy 330nM przy 1800 obr/min, co sprawia, że auto odczuwalnie wciska w fotel już od dołu.
Pozwala to też na bardzo dynamiczną jazdę ważącym (w przypadku kombi) prawie 1700 kg autem. Przy tym auto spala na prawdę niewiele - przeciętnie w trybie mieszanym nie więcej niż 6,3 litra ON / 100 km.
Ford Mondeo MK3 Touring (przedlift)

Niestety - żeby nie było za dobrze są i problemy...
Ford poszedł na współpracę z firmą Delphi. I to właśnie Delphi był dostawcą aparatury CommonRail do tych samochodów. I o ile nie winiłbym tutaj akurat Delphi za większą niż standardowa awaryjność - o tyle serwisowanie układów Delphi jest nieco droższe niż równoważnych układów Boschowskich.

Znane są powszechnie usterki wtryskiwaczy i pomp wtryskowych w tych samochodach (jak i zasadniczo w każdym dieslu z systemem CommonRail). Zazwyczaj zaczynają się objawiać "mrugającą sprężynką" po gwałtownym przyspieszeniu na wysokim biegu, ewentualnie gaśnięciem samochodu tuż po odpaleniu. Komputerowy odczyt błędów pokazuje zazwyczaj początkowo błąd P0251 - czujnik ciśnienia paliwa, wartość poza zakresem.
Co może być przyczyną?
Na początku należy zadać sobie pytania:
a. kiedy wymieniałem filtr paliwa?
b. czy nie ma oby dużego mrozu, a zalane paliwo możliwe nie ma odpowiedniej odporności na temperaturę?
po czym:
1. Należy najpierw wykonać próbę przelewową wtryskiwaczy - pozwoli wykluczyć / potwierdzić problem z zaworkami przelewowymi wtryskiwaczy
2. Jeśli próba przelewowa jest w porządku - sprawdzamy ciśnienia pompy CR (oraz obecność dużej ilości maleńkich opiłków w filtrze paliwa - jeśli są - pompa CR powinna zostać zregenerowana/wymieniona, a układ paliwowy przepłukany)
3. Jeśli i te są OK - można na "podkładkę" wymienić czujnik ciśnienia na listwie wtryskowej. Padają wbrew pozorom całkiem często.
4. Kolejnym krokiem jest sprawdzenie regulatora ciśnienia paliwa na pompie wtryskowej - zasadniczo jedynym pewnym sposobem jest tutaj podmiana przed wymianą.

Jeśli powyższe nie pomogą:
1. Wtryskiwacze wysyłamy na maszynę probierczą -> to ostatecznie wykluczy/potwierdzi ich uszkodzenie
2. Podobnie jak wyżej postępuje się z pompą wtryskową
Maszyna probiercza pozwoli sprawdzić ww. urządzenia w symulowanych warunkach prawdziwej pracy w samochodzie (przy obciążeniach), stąd ryzyko błędnej diagnozy jest znikome.

Praktycznie zawsze spośród wyżej wymienionych sugestii znaleźć da się prawdziwą przyczynę problemów z autem.

Koszt regeneracji jednego wtryskiwacza to ok 550-700 zł brutto
Koszt regeneracji pompy - 1500-2500 zł brutto
Czujnik ciśnienia paliwa (można wymienić bez listwy) - od 100 zł używany, nowy zasadniczo tylko z listwą paliwową
Regulator ciśnienia paliwa na pompie to koszt ok 550-600 zł brutto

3 komentarze:

  1. Naprawdę bardzo fajnie napisano. Jestem pod wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń
  2. Z pewnością nikt nie lubi stresujących sytuacji na drodze, ale czasem są one nieuniknione. Dlatego warto znać profesjonalną firmę świadczącą usługi pomocy drogowej. Na stronie https://hol-max.pl/ znajdziesz doświadczoną ekipę, która działa szybko i skutecznie w przypadku awarii, wypadku czy zablokowania samochodu. Kliknij w link, aby dowiedzieć się więcej i mieć pewność, że w razie potrzeby możesz polegać na ich pomocy.

    OdpowiedzUsuń