środa, 2 stycznia 2013

Renault Scenic/Megane I 1.6 16V - uszkodzenia cewek zapłonowych

Szczęśliwego Nowego Roku zacni czytelnicy :) I to na początek najważniejsze - by zdrowia, pieniędzy i radości z posiadania dowolnego samochodu Wam nie brakowało :)

Wracając do naszych rozważań - bieżąca zima, jak i wcześniejsza jesień raczej najbardziej prawdopodobnymi warunkami pogodowymi nas nie rozpieszczają. W powietrzu wilgoci cała masa, a cewek zapłonowych w każdym z Renault Scenic /Megane pierwszej wersji, w modelu 1.6 16V (podobnie jak i w 1.4 oraz 2.0, 16V) po cztery ;)
W czym problem (inżynierowie francuscy - skąd inąd bardzo was cenię, acz nie w tym przypadku ;) - może lepiej nie czytajcie dalej ;) ) - pech chce, że okolice cewek zapłonowych w miejscu ich styku z świecą pełnią rolę zbiornika bezodpływowego na wodę skroploną skądkolwiek - i tutaj zaczynają się problemy.

Przyczyna uszkodzenia cewek w przypadku ww. modeli Renault jest dwojaka:
1. fabrycznie montowane cewki SAGEM nie były niestety najwyższej możliwej jakości - ich żywotność często kończyła się już przed upływem okresu gwarancyjnego dla samochodu. Co więcej - serwisy Renault uszkodzone cewki wymieniało z powrotem na owe pechowe SAGEMy.
2. szybkiego "kończenia się" cewek (w tym SAGEMów) można upatrywać się w nie do końca przemyślanej ich izolacji od wody - prawie każda cewka, którą oglądałem miała w połowie długości korpusu tylko małą, podwójną i dość sztywną gumkę, która słabo izolowała komorę cewki od skraplającej się wilgoci.

Objawy uszkodzenia również możemy podzielić na dwojakiego rodzaju:
1. objawy standardowe - auto "faluje" obrotami, tuż po odpaleniu nie chodzi na wszystkie cylindry, gaśnie, w porywach wyświetlony zostaje check engine. Odpięcie wtyczki od uszkodzonej cewki nie powoduje dalszych zaburzeń w pracy silnika
2. objawy niestandardowe związane z elektryką - w kilku już przypadkach (zawsze było to związane z obecnością wody w komorze cewki - czyli szło trywialnie mówiąc tzw. przebicie) obserwowałem "resetowanie" się licznika kilometrów/obrotomierza/komputera pokładowego. Na komputerze pojawiały się również losowo błędy - climatronica, czujnika kąta skrętu koła kierownicy.

Jak się upewnić, że dana cewka jest uszkodzona:
1. najbardziej miarodajne - mierzenie oproności cewki
2. odpięcie wtyczki z cewki - w zasadzie da się usłyszeć "organoleptycznie" na którym cylindrze auto przerywa - jeśli odpięcie danej cewki nie spowoduje dalszego pogorszenia pracy silnika, możemy być pewni, że owa cewka jest uszkodzona
3. odpięcie wtyczki z cewki i wyjęcie samej cewki - jedna śrubka torx nr 35 - wyciągamy cewkę, patrzymy, czy nie jest wilgotna - jeśli jest, istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że cewka została uszkodzona wskutek długotrwałego przebicia iskry na głowicę. Jednocześnie praktycznie pewnym jest, że świeca zapłonowa w warunkach wilgoci i prądu po prostu skorodowała (rekordzista miał kompletnie skorodowane 2 świece po 4 000 km od poprzedniej ich wymiany...)

Jakie cewki więc zakupić, by problemu się pozbyć?
Otóż - przejrzałem już sporo różnych, od SAGEM fabrycznych, poprzez Valeo, chińskie zamienniki, aż w końcu trafiłem na cewki BERU - jako jedyne z oglądanych mają one potrójną gumkę uszczelniającą, dodatkowo wykonaną z bardziej miękkiego materiału, który dobrze uszczelnia komorę.
Koszt jednej cewki, w zależności od miejsca sprzedaży waha się od 98 zł do 185 zł (tak, identyczna cewka BERU, nieidentyczna marża sprzedawcy :) )
Dodatkowo przy okazji wykrycia dużej ilości wilgoci/wody w komorze cewki warto od razu wymienić komplet świec na dobre jakościowo (zalecane świece NGK BKR6EZ 5kOhm, lub jeszcze lepsze i droższe zarazem - BKR6EIX, również 5kOhmowe), obydwie 1-elektrodowe.

Czas wymiany wraz z wymianą świecy: po 15 minut na cylinder, na spokojnie i bez nerwów
Koszt na 1 cylinder: cewka BERU 98-185, świeca max 45 zł (wersja EIX)
Potrzebne narzędzia: klucz torx 35 + przedłużka ok 15 cm, klucz do świec z długą końcówką

12 komentarzy:

  1. Witam mam też taki przypadek po wymianie świec nagle resetuje się licznik i "opadają" wskazówki zegarów może wiesz jak dojść o co tu chodzi.pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Po wyjęciu cewek przy wymianie świec końcówki cewek były suche? Jakie świece montowałeś? Proponowałbym sprawdzenie cewek - jest spore prawdopodobieństwo, że któraś przebija (po wyjęciu cewki szukaj m.in. malutkich dziurek na ich końcówkach). Jeśli będzie biła po masie, liczniki będą się zachowywać jak opisałeś.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja mam taki problem ze auto zaczęło mi przerywać jak chciałem je rozpędzić.jak juz jechałem równo nic się nie działo.na jednych światłach przebywał na i innych nie.może to być cewka?

    OdpowiedzUsuń
  4. mam problem z meganką . pojawiła się woda w świecach i cewce. wymieniłem wszystko na nowe i to samo jest . Co jest grane!!!!

    OdpowiedzUsuń
  5. Po wymianie świec silnik zaczął pracować równiej ale pojawił się problem od czasu do czasu zapala się na chwilę check enginee podczas jazdy i samochód przerywa, dodatkowo sam przestawił się zegar, czy to może być wina cewki ew świec. Świece to NGK BCP5E poprzednie to NGK BKR6E?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cewki są mało prawdopodobne. Proszę zczytać błędy I sprawdzić napięcia na sondach lambda.

      Usuń
  6. Laguna IIphI 1,8 16V - auto przechodzi w tryb awaryjny, zaczynają falować obroty w granicy 2000-2200 /zapalają się dwie kontrolki o symbolu: cewki i taki zygzak (ekg)/ ale tylko w trakcie zwiększania obrotów.
    Przejście w tryb awaryjny następuje jeżeli wartość obrotów mniej więcej osiąga 2000obr./min. Nie ma znaczenia czy jest to postój/jazda, zimny/ciepły silnik.
    Po restarcie jest wszystko ok, można jechać, ale nie można przekraczać ww. obrotów bo przejdzie w tryb awaryjny.
    Do 2000 obr./min można zwiększać obroty, jest ok.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podejrzewam problem z elektroniką przepustnicy. Proszę wpisać jakie błędy pokazuje komputer.

      Usuń
  7. Dziękuję, może czas powrócić do pisania :)

    OdpowiedzUsuń
  8. fajny wpis i ciekawy blog, brawo

    OdpowiedzUsuń
  9. Faktycznie awarie pojazdów mogą zdarzyć się nagle i wtedy musimy my również działać błyskawicznie. Ja jestem zdania, że bardzo ważną kwestią jest w takich moment kontakt do pomocy drogowej https://pomocdrogowagdansk.pl/ gdyż to właśnie oni są w stanie nam pomóc na drodze.

    OdpowiedzUsuń
  10. Oczywiście takie sytuacje się zdarzają i niestety musimy na pewno auto oddać do mechanika. Jak dla mnie także dość istotną kwestią jest posiadanie dobrego ubezpieczenia OC. Czytałam niedawno na stronie https://kioskpolis.pl/wniosek-ubezpieczeniowy/ czym takim jest wniosek ubezpieczeniowy.

    OdpowiedzUsuń