czwartek, 19 lipca 2012

Przedliftowy Mondeo MKIII 2.0 TDCI - gubienie kodów wtryskiwaczy

Witajcie ponownie,
Miło mi się zrobiło, gdy mój wpis n.t. błędu P0251 zawitał na łamach Ford Klub Polska - Panowie, dziękuję za uznanie!

Kontynuując rozwarzania na temat układu zasilania paliwem w Fordzie Mondeo MKIII należałoby jeszcze informacje uzupełnić o kolejną częstą (w modelach przedliftowych - czyli do 2002 roku - włącznie z 2002) przypadłość - dokładniej mówiąc "gubienie kodów wtryskiwaczy".
Objawy: zregenerowaliśmy wtryskiwacze, są jeszcze na gwarancji, pompa też na pewno w porządku. Mimo wszystko auto w sytuacjach dużego obciążenia dalej wyrzuca "sprężynkę".
Po podłączeniu do komputera wyświetlony zostaje błąd:
a. P2336 (dla wtryskiwacza 1)
b. P2337 (dla wtryskiwacza 2)
c. P2338 (dla wtryskiwacza 3)
d. P2339 (dla wtryskiwacza 4)
Wszystkie wyżej wymienione błędy opisywane są jako "przekroczenie progu spalania stukowego na cylindrze X", gdzie X = 1 do 4. Świecąca się sprężyna jest tzw. sprężyną permanentną, tzn., że po ponownym uruchomieniu pojazdu nie gaśnie - świeci dalej.
Dodatkowo - w zimie i po wystygnięciu pojazdu może nastąpić poważny problem z uruchomieniem silnika. Wynika to z braku sterowania dawką paliwa - silnik po odpaleniu będzie pracował w tzw. trybie awaryjnym, redukując jednocześnie moc, by nie dopuścić do uszkodzenia mechanicznego silnika.

Diagnostyka różnicowa:
"Sprężynka" wyskakuje w tym przypadku w mało specyficznych okolicznościach. O ile w przypadku uszkodzenia wtryskiwaczy jest to zazwyczaj moment dużego obciążenia na biegach od 4 w górę (najczęściej opisywana jazda pod górkę, lub mocne przyspieszanie), o tyle w przypadku "spalania stukowego" błąd może wyskoczyć np. tuż po naciśnięciu gazu na 2 czy 3 biegu, o dalszych nie wspominając.
Podobne objawy powinny sugerować właścicielowi problem właśnie ze "zgubieniem kodu wtryskiwacza"

Przyczyny:
1. Fordy Mondeo 2.0 TDCI, tzw. przedliftowe posiadały oddzielny od ECU moduł sterowania wtryskiwaczami - tzw. PCM. Moduł ten posadowiony jest dość nieszczęśliwie i narażony jest m.in. na zawilgocenie. Stąd też częstą przyczyną jest zaśniedzenie styków tego modułu, w związku z czym zaburzenie prądów i nieprzewidywalne zachowanie modułu - w tym gubienie kodów.
2. Przyczyną mogą być również spadki napięcia w obwodach
3. Najczęstszą jednak przyczyną występowania tego problemu jest awaryjny czujnik spalania stukowego w tych samochodach.

Jak zdiagnozować powód usterki:
1. sprawdzamy styki PCM, oraz izolację na wiązce docierającej do PCM - jeśli jest OK, w ok 80% możemy tę przyczynę wyeliminować.
2. sprawdzamy napięcia panujące w układzie - najczęściej są w porządku.
3. jeśli 1 i 2 jest w porządku - mamy najpewniejszą przyczynę w postaci uszkodzonego czujnika spalania stukowego. Szerzej poniżej:

Czujnik spalania stukowego, nazywany też potocznie "mikrofonem" w Fordzie Mondeo, w wersji fabrycznej jest bardzo czuły. Z  czasem dodatkowo jego konstrukcja ulega osłabieniu. Dochodzi nawet do tego, że na pozór sprawny czujnik po demontażu rozpada się w rękach (przegrzanie, zmęczenie materiału). Jego uszkodzenie bądź nieprawidłowa praca prowadzi w efekcie do wyrzucenia błędu "przekroczenie progu spalania stukowego".
Silnik, odbierając informację o spalaniu stukowym stwierdza, że na bieżącym kodzie sterującym nie może ustawić odpowiednio wtryskiwacza, w związku z czym zeruje kod sterujący wtryskiwacza w PCM --> w efekcie następują objawy jak powyżej.

Rozwiązanie:
1 i 2: konieczna wizyta u elektryka samochodowego, który sprawdzi przyczynę spadku napięć, ewentualnie oczyści i uszczelni wiązkę.
3. Oficjalnie ASO Ford zaleca wymianę czujnika na nowy oryginalny Mondeo. Rozwiązanie jest dobre, ale można je jeszcze nieco poprawić. Otóż Ford Focus 2-giej generacji, w silniku 2.0 tdci posiada czujnik spalania stukowego praktycznie identycznych rozmiarów i tego samego wyglądu... ale ;)
... czujnik od Focusa jest nieco mniej czuły, w związku z czym chwilowe dysfunkcje układu wtryskowego nie zakłócą pracy silnika, bez szkody dla samego silnika. Czujnik Focusowy spełni oczywiście swoje zadanie w sytuacjach na prawdę groźnych usterek - czyli faktycznej dysfunkcji wtryskiwacza. Niemniej - od wymiany na czujnik Focusowy użytkownik Mondeo powinien zacząć cieszyć się normalnym użytkowaniem swojego Auta, bez jeżdżenia 5-krotnie w ciągu miesiąca do ASO na kodowanie wtrysków ;)

Dodatkowo co ważne: raz zgubiony kod wtryskiwacza musi zostać wprowadzony na nowo - silnik NIE jest w stanie zaadoptować wyzerowanego wtryskiwacza samodzielnie! Oryginalny kod wtryskiwacza znajduje się na jego korpusie, ewentualnie jeśli wtryskiwacze były regenerowane - przy odbiorze każdy dobry zakład generuje dla regenerowanego wtryskiwacza Delphi nowy kod, odpowiadający parametrom wtryskiwacza po regeneracji.
Kodowania najlepiej dokonać w ASO przy pomocy WDS/IDS - najprostsze systemy diagnostyki pojazdów niestety najczęściej sobie z tym zadaniem nie poradzą. Podobnie KTS - nie ma gwarancji, że wtryskiwacz zostanie zakodowany poprawnie (problem z zapisem do PCM, mimo pozornego zakodowania!)

Koszty: nowy czujnik spalania stukowego, tak dla Mondeo jak i dla Focus kosztuje nie więcej niż 300 zł brutto. Zakodowanie wtryskiwaczy - od 50 zł do 150 zł.

Życzę Wam radości z użytkowania Forda i jednocześnie mam nadzieję, że przynajmniej komuś pomogę moim blogiem.
Jednocześnie zachęcam Was do komentowania i zadawania pytań - chętnie odpowiem.

29 komentarzy:

  1. Czy jak wymienię czujnik to i tak muszę zakodować dany wtryskiwacz?
    Mam błąd P 2337

    OdpowiedzUsuń
  2. Tak, wyzerowany kod wymaga ponownego wprowadzenia do PCM.

    OdpowiedzUsuń
  3. byłem w bosch serwis i wtryskiwacze są sprawne, powiedzieli mi ze to coś ze sterownikiem silnika, i podali numer do jakiegoś elektryka.Zadzwoniłem do niego a on powiedział ze to nie sterownik a koszt naprawy ok. 300 zł
    Co robić? W okolicy nie mam wds/ids

    OdpowiedzUsuń
  4. hmm napewno to zgubiony kod wtryskiwacza?
    Ciekawe czemu w bosch serwis nie powiedzieli mi że nie mogą go zakodować tylko powiedzieli że coś jest ze sterownikiem silnika.
    Mam pytanie jeśli naklejka z kodem na wtryskiwaczu jest uszkodzona to jak go zakodować?Chyba znalazłem nie daleko siebie wds/ids.
    Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Zasadniczo nie da się wywróżyć tego kodu niestety - najpewniejszym sposobem jest wygenerowanie tego kodu na nowo (tutaj potrzebna jest maszyna Delphi, ktora ow kod nada). Ewentualnie jesli posiadacz WDS/IDS jest dobrze obeznany w fordach to bedzie w stanie dobrac odpowiedni kod - po czym dopiero nastapi "adaptacja" mogaca w porywach trwac nawet do 1000 km (glosniejsza praca silnika, klekotanie etc - niemniej sprezyna wtedy juz nie powinna migac).

    OdpowiedzUsuń
  6. BTW: boschowski KTS jak napisalem ma problemy z zakodowaniem PCM w Mondeo - o awarii PCM mozna zaczac mowic dopiero, kiedy 3-4 proby zakodowania WDSem nie dadza oczekiwanego rezultatu (w sensie zapis sie nie powiedzie)

    OdpowiedzUsuń
  7. btw2: koszt naprawy 300 zl wskazuje wlasnie na to, ze elektryk ma zamiar wymienic czujnik spalania stukowego.

    OdpowiedzUsuń
  8. Witaj, w Fordzie dało radę za 60 zł
    Kod wpisał z tej tabliczki co są wszystkie kody.Ciekawe na ile czasu.Dzięki Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. aaa na razie nie wymieniałem tego czujnika spalania stukowego w fordzie powiedzieli że nie trzeba bo byłby inny błąd.Jak by odpukać znów gubił kody to wtedy się go podmieni

    OdpowiedzUsuń
  10. witam gdzie znajduje sie ten sterownik

    OdpowiedzUsuń
  11. w przedlifcie za nadkolem po stronie kierowcy ;) mniej więcej tak jak zbiornik spryskiwacza, ale po drugiej stronie. Generalnie - ciężko o bardziej "kiepskie" położenie dla tego modułu.

    OdpowiedzUsuń
  12. po którymś z kolei wpisaniu kodu wtryskiwacza, a wpisywałem już do wszystkie, sfrustrowany trafiłem na ten artykuł. Szybko pobiegłem do sklepu i zamówiłem czujnik. koszt 116,50 (taniej niż na allegro) Koszt wymiany "0" wystarczy gibka rączka i klucz 10-tka. Zrobiłem kilkaset km i żyłowałem Fordzika pod górkę na czwartym biegu nie raz. Więc nie zapeszam ale gra wszystko. Mam nadzieje że bardzo długo. Diękuję za pomoc

    OdpowiedzUsuń
  13. Witam
    Przeanalizowałem powyższy text - fachowo i na temat . Kupiłem właśnie mondeo 130 PS z 2002 roku z , jak twierdził właściciel" uszkodzonym wtryskiem.
    Błąd 2337 . Próba przelewowa na 1 i 4 tragicznie . Wtryski poszły do regeneracji , sprawdzone . Czujnik stukowy podmieniony na identyczny , parametry mierzone takie same przy starym i "nowym ". Kodowanie wchodzi ale błąd występuje jeszcze przed odpaleniem silnika . PCM wyciągnięty i optycznie sprawdzony , bez oznak wilgoci i uszkodzeń. Przewody do wtrysków i stukowego przedzwonione , bez uszkodzeń i przebić, parametry na wtryskach po przewodach zbliżone do siebie na wszystkich czterech. Po przełożeniu wtrysku 2 na 4 błąd nie poszedł za wtryskiem , został na 22 cylindrze / końcówka" ...7 " / Podejrzenie uszkodzenia sterownika chyba , że coś przeoczyłem .

    Mam pytanie co do tego czujnika stukowego od focusa , z jakiego rocznika , modelu powinien być podmieniony ?
    Wpisujemy kody wtrysków kolejno / 1,2,3,4 tak jak są wkręcone / czy mieszanie w zależności od kolejności spalania czyli 1-1 , 2-3 , 3-4 , 4-2 ?

    pozdrawiam serdecznie

    Adam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kodujemy w kolejności cylindrów, nie zapłonu - czyli 1,2,3,4. Przy czym pamiętać należy, że wtrysk pierwszy to ten najbliżej rozrządu!
      Czujnik o którym mowa ma fordowskie oznaczenie: 1N1A12A699AA

      Usuń
    2. Mam pytanko co do tego czujnika Jakie oznaczenie ma ten z Focusa bo oznaczenie 1N1A12A699AA ma oryginal w Mondeo

      Usuń
  14. Dzien dobry.
    Bardzo interesujacy artykuł.
    Moj problem, kupilem mk3 2002 rok 2.0 130 km
    Wszystko gralo, przy zakupie, pojechalem sprawdzic na komp i wtryski ok, poprzedni wlasciciel powiadomil mnie ze dwa byly regenerowane ( dlatego sprawdzilem)
    Obecnie przy duzym przyspieszeniu jak i czasami na wyzszych biegach pod gorke zapala sprezynke, czasami po sprezynce gasnie , po ponownym pprzekreceniu stacyjki jest ok , a czasmi nie gasnie mi tylko mozna jezdzic z migajaca probowalem 110 km/h.
    Czy moje bledy moga wynikac z usterki ktora Autor tak ladnie i merytorycznie opisal czy tez jest to problem pompy paliwowej w ktorej jak slyszalem sa wytarte lopatki i sypie opilkami.
    Pozdrawiam i z gory dziekuje za odpowiedz
    slawek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jaki błąd pojawił się na komputerze? Czy było to P0251? - to na dzień dobry :)
      Opiłki z pompy są ostatecznością. W zasadzie pojawią się w każdym badanym przypadku - ale standardowo jest ich na tyle mało, że nie szkodzą wtryskiwaczom. Po prostu - tam gdzie metal jest w ruchu, muszą być i opiłki - mało i małych.
      Co do Pana usterki - pierwsze pytanie jakie zadam dotyczy filtra paliwa - czy filtr ten został wymieniony? Jeśli nie - proponuję zacząć od niego i nie oszczędzać na jakości. Przypchany filtr paliwa, bądź filtr o niewystarczającym przepływie może również powodować opisany problem wchodzenia auta w tryb awaryjny. Jeśli to wykluczymy - proponowałbym wykonanie ponowne próby przelewowej wtryskiwaczy, a jeśli i to w porządku, a błąd zapisany to P0251 - spróbować podmienić (żeby niepotrzebnie nie iść w koszty) czujnik ciśnienia na listwie paliwa / regulator ciśnienia na pompie. Należałoby też sprawdzić wydajność samej pompy (WDS, KTS).
      Problem opisany nie jest związany ze zgubieniem kodu wtryskiwacza - zgubienie kodu powoduje błąd permanentny, który nie znika po restarcie silnika, a dopiero po ponownym wpisaniu kodu do sterownika.
      Co do jazdy w trybie awaryjnym - jest ona możliwa, ale z racji niedoboru mocy zdecydowanie mało komfortowa. Dodatkowo - przy trybie awaryjnym bardzo utrudnione będzie uruchomienie silnika kiedy temperatura spadnie poniżej 0.
      Jeśli poda Pan kod błędu/ów postaram się nakierować dokładniej.

      Usuń
    2. Dzien dobry.
      Bardzo dziekuje za odpowiedz, choc jest wskazaniem na wiele mozliwosci to jak dla mnie jest merytoryczna z uwagi na to ze ja rowniez nie podalem za duzo szczegółów lecz poszedlem bardzo ogolnie w same obiawy.
      Nie znam jeszcze kody bledu poniewaz nie podpinalem do komputera ( musze podjechac do warsztatu) ,
      Ale jak sadze najpierw zabiore sie za filtr paliwa jaki Pan mi zasugerowal , po podpiecie pod komp to zapewne koszt.
      W przyszlym tygodniu odezwe sie odnosnie moich sugesti po wymianie filtra i jesli nie bedzie poprawy bede prosil o dalsze wskazowki
      slawek

      Usuń
  15. Dzien dobry nie daje znac bo czekam na filtr, zamowilem taki lepszy jak doradzano....dzisiaj zauważyłem taka przypadlosc...na 2 biegu zaczal sam przyspieszac nastepnie sprezynka zaczela migac . dalem gazu na maxa z tylu auta pojawily sie tumany czarnego dymu i na migajacej sprezynce nie zgasl mi i nic nie kopcil a wskazania komputera byly nastepujace do konca paliwa przy uruchomieniu bylo 40 kilometrow a po dodaniu gazu na maxa i wyrzuceniu calosci syfu z rury przestal kopcic ( nawet przy mocnym gazowaniu) i wskazania paliwa podskoczyly na 65 kilometrow do konca zbiornika...glupieje normalnie z tym autem ale pewnie nic nie zmienie zanim nie zaczne wymieniac kolejno poszczegolnych elementow...no chyba ze ta przypadlosc dzisiejsza tez cos moze podpowiedziec

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kojarzy Pan, czy auto posiada elektroniczny czy mechaniczny zawór EGR? Rozumiem, że nadal nie było podpięte pod komputer?

      Usuń
    2. Nie nie bylem jeszcze na kompie...wydaje mi sie ze mechaniczny ale nie jestem pewien 2.0, 2002 rok 130 km , zastanawialem sie nad czyszczeniem egr ale tyle jest opini, jedni pisza aby czyscic , jedni aby czesciowo zaslepic , nastepni ze calkowicie zamknac. to prawie jak naforum o chorobach duzo opini o leczeniu a wszystko wyglada na katar;)

      Usuń
  16. WITAM,JA KUPIŁEM MONDKA 115 KM NIBY Z PADNIĘTĄ POMPĄ,PO WYMIANIE POMPY NIC WIĘC GŁOWICA W GÓRĘ,2 I 3 TŁOK WYPALONE(NADTOPIONE BRZEGI) WIĘC WTRYSKI DO SPRAWDZENIA-NIE NADAJĄ SIĘ.
    ZAKUPIŁEM NOWY SŁUPEK SILNIKA,WTRYSKI Z DEMONTAŻU PO MAŁYM PRZEBIEGU SPRAWDZANE NA MASZYNIE PRZEZ ZNAJOMY SERWIS,POMPA TEŻ DRUGA,ZBIORNIK WYPŁUKANY JAK NOWY, I JEST PROBLEM BO AUTO NADAL NIE CHCE ODPALIĆ JAK ZIMNY-TYLKO NA SAMOSTARCIE PO KILKU RAZACH,JAK ODPALI TO STRASZNIE KOPCI NA JASNO SIWO, NAWET JAK SIĘ NAGRZEJE TO KOPCI I PODCZAS PRÓBY ODPALANIA TEŻ KOPCI,

    WTRYSKI JAK PISAŁEM SPRAWDZONE WIĘC JE WYKLUCZAM
    ZASTANAWIAM SIĘ CZY TO STEROWNIK MOŻE ZLE PALIWO DAWKUJE BO JAK GO KUPIŁEM I PRÓBOWALIŚMY ODPALIĆ NA PLAKA TO TEŻ BARDZO DYMIŁ, PROSZĘ O POMOC PILNIE,ODPOWIEDZI PROSZĘ PISAĆ NA MAILA ; MACIEJ.RYBAK1@INTERIA.PL

    OdpowiedzUsuń
  17. Mam pytanko co do tego czujnika Jakie oznaczenie ma ten z Focusa bo oznaczenie 1N1A12A699AA ma oryginal w Mondeo

    OdpowiedzUsuń
  18. Witam serdecznie.
    Posiadam Mondeo 2.0 tdci 130km z 2002r. Mój problem myślę jest troszkę bardziej skomplikowany niż się może wydawać. Mianowicie znajdując Pana artykuł byłem szczęśliwy, że w końcu moje problemy z tym samochodem się skończą, ale... Zacznę od początku. Gdy pierwszy raz pojawiła się owa sprężynka zdiagnozowano padnięte wtryskiwacze i oczywiście poszły do regeneracji. Po może ok 1 tyś. km sprężynka pojawiła się po raz kolejny i przy diagnostyce komputerowej wyszedł błąd o "Przekroczonym progu spalania stukowego" na jednym z cylindrów i mechanik powiedział, że należy wymienić sterownik wtryskiwaczy. Oczywiście zrobiłem tak jak kazał i było ok... potem sytuacja powtórzyła się jeszcze 2 razy (za każdym razem przy przyśpieszaniu i sprężynka nie gasła po ponownym uruchomieniu) zanim przeczytałem o wymianie czujnika spalania stukowego. Po wymianie niestety problem nie znikł, a jedynie troszkę się zmienił mianowicie przy przyśpieszaniu auto wywalało sprężynkę ale po restarcie silnika gasła, do momentu kiedy się zapaliła już na stałe i znów sterownik do wymiany.... i tak średnio co 2 m-c. Szczerze mówiąc już siły nie mam i można oszaleć, więc czy ma Pan może jakieś podejrzenia od czego te "sterowniki" non stop się przepalają??
    Pozdrawiam Robert

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam mk3 2.0 tdci 130 km problem . Wtryski po regeneracji i zakodowane , pompa ok. stukowo spala na zimnym silniku jak by miał się rozlecieć na rozgrzanym jest trochę lepiej .od wymiany przejechane 100km brak błędu.Od czasu do czasu szarpnie w przedziale od 1500do 1800 obr Co robić gdzie szukać

      Usuń
  19. Ja polecam kupić sobie tester wtryskiwaczy i nauczyć się z niego korzystać. Przy niewielkiej wiedzy można samemu w garażu sprawdzić ich działanie oraz czy wszystko gra. Przynajmniej kiedy zaczną pojawiać się pierwsze objawy uszkodzenia będzie można zareagować, zanim wszystko totalnie się zepsuje.

    OdpowiedzUsuń
  20. Akurat dla mnie również bardzo istotnym jest to aby przede wszystkim moje auto zawsze było sprawne. Jak coś się nagle wydarzy to właśnie wtedy kontaktuję się z pomocą drogową https://pomocdrogowagdynia.pl/ i takie kwestie są moim zdaniem dość istotne.

    OdpowiedzUsuń