czwartek, 19 lipca 2012

Przedliftowy Mondeo MKIII 2.0 TDCI - gubienie kodów wtryskiwaczy

Witajcie ponownie,
Miło mi się zrobiło, gdy mój wpis n.t. błędu P0251 zawitał na łamach Ford Klub Polska - Panowie, dziękuję za uznanie!

Kontynuując rozwarzania na temat układu zasilania paliwem w Fordzie Mondeo MKIII należałoby jeszcze informacje uzupełnić o kolejną częstą (w modelach przedliftowych - czyli do 2002 roku - włącznie z 2002) przypadłość - dokładniej mówiąc "gubienie kodów wtryskiwaczy".
Objawy: zregenerowaliśmy wtryskiwacze, są jeszcze na gwarancji, pompa też na pewno w porządku. Mimo wszystko auto w sytuacjach dużego obciążenia dalej wyrzuca "sprężynkę".
Po podłączeniu do komputera wyświetlony zostaje błąd:
a. P2336 (dla wtryskiwacza 1)
b. P2337 (dla wtryskiwacza 2)
c. P2338 (dla wtryskiwacza 3)
d. P2339 (dla wtryskiwacza 4)
Wszystkie wyżej wymienione błędy opisywane są jako "przekroczenie progu spalania stukowego na cylindrze X", gdzie X = 1 do 4. Świecąca się sprężyna jest tzw. sprężyną permanentną, tzn., że po ponownym uruchomieniu pojazdu nie gaśnie - świeci dalej.
Dodatkowo - w zimie i po wystygnięciu pojazdu może nastąpić poważny problem z uruchomieniem silnika. Wynika to z braku sterowania dawką paliwa - silnik po odpaleniu będzie pracował w tzw. trybie awaryjnym, redukując jednocześnie moc, by nie dopuścić do uszkodzenia mechanicznego silnika.

Diagnostyka różnicowa:
"Sprężynka" wyskakuje w tym przypadku w mało specyficznych okolicznościach. O ile w przypadku uszkodzenia wtryskiwaczy jest to zazwyczaj moment dużego obciążenia na biegach od 4 w górę (najczęściej opisywana jazda pod górkę, lub mocne przyspieszanie), o tyle w przypadku "spalania stukowego" błąd może wyskoczyć np. tuż po naciśnięciu gazu na 2 czy 3 biegu, o dalszych nie wspominając.
Podobne objawy powinny sugerować właścicielowi problem właśnie ze "zgubieniem kodu wtryskiwacza"

Przyczyny:
1. Fordy Mondeo 2.0 TDCI, tzw. przedliftowe posiadały oddzielny od ECU moduł sterowania wtryskiwaczami - tzw. PCM. Moduł ten posadowiony jest dość nieszczęśliwie i narażony jest m.in. na zawilgocenie. Stąd też częstą przyczyną jest zaśniedzenie styków tego modułu, w związku z czym zaburzenie prądów i nieprzewidywalne zachowanie modułu - w tym gubienie kodów.
2. Przyczyną mogą być również spadki napięcia w obwodach
3. Najczęstszą jednak przyczyną występowania tego problemu jest awaryjny czujnik spalania stukowego w tych samochodach.

Jak zdiagnozować powód usterki:
1. sprawdzamy styki PCM, oraz izolację na wiązce docierającej do PCM - jeśli jest OK, w ok 80% możemy tę przyczynę wyeliminować.
2. sprawdzamy napięcia panujące w układzie - najczęściej są w porządku.
3. jeśli 1 i 2 jest w porządku - mamy najpewniejszą przyczynę w postaci uszkodzonego czujnika spalania stukowego. Szerzej poniżej:

Czujnik spalania stukowego, nazywany też potocznie "mikrofonem" w Fordzie Mondeo, w wersji fabrycznej jest bardzo czuły. Z  czasem dodatkowo jego konstrukcja ulega osłabieniu. Dochodzi nawet do tego, że na pozór sprawny czujnik po demontażu rozpada się w rękach (przegrzanie, zmęczenie materiału). Jego uszkodzenie bądź nieprawidłowa praca prowadzi w efekcie do wyrzucenia błędu "przekroczenie progu spalania stukowego".
Silnik, odbierając informację o spalaniu stukowym stwierdza, że na bieżącym kodzie sterującym nie może ustawić odpowiednio wtryskiwacza, w związku z czym zeruje kod sterujący wtryskiwacza w PCM --> w efekcie następują objawy jak powyżej.

Rozwiązanie:
1 i 2: konieczna wizyta u elektryka samochodowego, który sprawdzi przyczynę spadku napięć, ewentualnie oczyści i uszczelni wiązkę.
3. Oficjalnie ASO Ford zaleca wymianę czujnika na nowy oryginalny Mondeo. Rozwiązanie jest dobre, ale można je jeszcze nieco poprawić. Otóż Ford Focus 2-giej generacji, w silniku 2.0 tdci posiada czujnik spalania stukowego praktycznie identycznych rozmiarów i tego samego wyglądu... ale ;)
... czujnik od Focusa jest nieco mniej czuły, w związku z czym chwilowe dysfunkcje układu wtryskowego nie zakłócą pracy silnika, bez szkody dla samego silnika. Czujnik Focusowy spełni oczywiście swoje zadanie w sytuacjach na prawdę groźnych usterek - czyli faktycznej dysfunkcji wtryskiwacza. Niemniej - od wymiany na czujnik Focusowy użytkownik Mondeo powinien zacząć cieszyć się normalnym użytkowaniem swojego Auta, bez jeżdżenia 5-krotnie w ciągu miesiąca do ASO na kodowanie wtrysków ;)

Dodatkowo co ważne: raz zgubiony kod wtryskiwacza musi zostać wprowadzony na nowo - silnik NIE jest w stanie zaadoptować wyzerowanego wtryskiwacza samodzielnie! Oryginalny kod wtryskiwacza znajduje się na jego korpusie, ewentualnie jeśli wtryskiwacze były regenerowane - przy odbiorze każdy dobry zakład generuje dla regenerowanego wtryskiwacza Delphi nowy kod, odpowiadający parametrom wtryskiwacza po regeneracji.
Kodowania najlepiej dokonać w ASO przy pomocy WDS/IDS - najprostsze systemy diagnostyki pojazdów niestety najczęściej sobie z tym zadaniem nie poradzą. Podobnie KTS - nie ma gwarancji, że wtryskiwacz zostanie zakodowany poprawnie (problem z zapisem do PCM, mimo pozornego zakodowania!)

Koszty: nowy czujnik spalania stukowego, tak dla Mondeo jak i dla Focus kosztuje nie więcej niż 300 zł brutto. Zakodowanie wtryskiwaczy - od 50 zł do 150 zł.

Życzę Wam radości z użytkowania Forda i jednocześnie mam nadzieję, że przynajmniej komuś pomogę moim blogiem.
Jednocześnie zachęcam Was do komentowania i zadawania pytań - chętnie odpowiem.